top of page

Estatuts

Capítol I. La denominació, els fins i el domicili

 

Article 1 

Amb la denominació Associació Tres-e-u / VicClic es constitueix aquesta entitat, que regula les seves activitats d’acord amb el que estableix la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercerdel Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques; la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, i els seus estatuts.

 

 

Article 2 

Els fins de l’associació són:

  • Divulgar i promoure els valors de la fotografia

  • Potenciar les fotògrafes (1) i les artistes audiovisuals i els seus treballs, especialment les creadores catalanes

  • Potenciar la paritat de gènere dins el món artístic

  

Per aconseguir les seves finalitats, l’associació realitza les activitats següents:

  • Exposicions fotogràfiques i altres llenguatges artístics relacionats amb la fotografia i els audiovisuals, presentacions de llibres, xerrades, debats, tallers fotogràfics, festivals i altres esdeveniments de fotografia i audiovisual.

 

 En queda exclòs tot ànim de lucre.

 

 

Article 3 

  1. El domicili de l’associació s’estableix a Vic, i radica al carrer Arqueibisbe Alemany 5.

  2. Les funcions d’aquesta associació s’exerceixen majoritàriament a Catalunya.

 

 

Capítol II. Les membres de l’associació i els seus drets i obligacions

 

Article 4 

Poden formar part de l’associació totes les persones físiques i jurídiques que, de manera lliure i voluntària, tinguin interès en les seves finalitats.

 

Pel que fa a les persones físiques:

  1. Cal que tinguin capacitat d’obrar. 

  2. Si són persones menors en edats compreses entre els 14 i els 18 anys i no estan emancipades, necessiten el consentiment de les mares o tutores per ser sòcies de ple dret, amb dret de vot a les assemblees generals, i no poden ser elegides membres de la Junta Directiva.

  3. Les persones menors de 14 anys poden adquirir la condició de sòcies i exercir els drets derivats d’aquesta condició per mitjà de les persones que les representin legalment.

 

Pel que fa a les persones jurídiques:

 

  1. La sol·licitud d’ingrés ha de ser acordada per l’òrgan competent. 

  2. Les normes per les quals es regula la persona jurídica en qüestió no han d’excloure la possibilitat de formar part d’una associació.

 

Per integrar-se a una associació cal presentar una sol·licitud per escrit a la Junta Directiva, la qual prendrà una decisió sobre la petició en la primera reunió que tingui lloc i la comunicarà a l’assemblea general més immediata.

 

 

Article 5

 

Són drets de les membres de l’associació:

 

  1. Assistir amb veu i vot a les reunions de l’Assemblea General. 

  2. Elegir o ser elegides per als llocs de representació o per exercir càrrecs directius.

  3. Exercir la representació que se'ls confereixi en cada cas. 

  4. Intervenir en el govern i les gestions, en els serveis i les activitats de l'associació, d'acord amb lesnormes legals i estatutàries. 

  5. Exposar a l'Assemblea i a la Junta Directiva tot el que considerin que pugui contribuir a fer mésplena la vida de l'associació i més eficaç la realització dels objectius socials bàsics. 

  6. Sol·licitar i obtenir explicacions sobre l'administració i la gestió de la Junta Directiva o de les persones mandatàries de l'associació. 

  7. Ser escoltades prèviament a l'adopció de mesures disciplinàries.

  8. Rebre informació sobre les activitats de l'associació.

  9. Fer ús dels serveis comuns que l'associació estableixi o tingui a la seva disposició. 

  10. Formar part dels grups de treball. 

  11. Tenir un exemplar dels estatuts.

  12. Consultar els llibres de l'associació.

 

 

Article 6

 

Són deures de les membres de l'associació:

  1. Comprometre's amb les finalitats de l'associació i participar activament per assolir-les.

  2. Contribuir al sosteniment de l'associació amb el pagament de quotes, derrames i altres aportacionseconòmiques fixades pels estatuts i aprovades d'acord amb aquests. 

  3. Complir la resta d'obligacions que resultin de les disposicions estatutàries.

  4. Acatar i complir els acords vàlidament adoptats pels òrgans de govern de l'associació.

 

 

Article 7

 

Són causes per ser donada de baixa de l'associació:

 

  1. Que ho decideixi la persona interessada, que ha de comunicar per escrit a la Junta Directiva laseva decisió. 

  2. No satisfer les quotes fixades. 

  3. No complir les obligacions estatutàries.

 

 

Capítol III. L'Assemblea General

 

Article 8

 

  1. L'Assemblea General és l'òrgan sobirà de l'associació; les seves membres en formen part per dret propi i irrenunciable.

 

  1. Les membres de l'associació, reunides en Assemblea General legalment constituïda, decideixen permajoria els assumptes que són competència de l'Assemblea.

 

  1. Totes les membres queden subjectes als acords de l'Assemblea General, incloent-hi les persones absents, les qui en discrepen i les presents que s'han abstingut de votar.

 

 

Article 9

 

L'Assemblea General té les facultats següents:

 

  1. Aprovar, si escau, la gestió de l’òrgan de govern, el pressupost i els comptes anuals. 

  2. Elegir i separar les membres de l'òrgan de govern i controlar-ne l'activitat.

  3. Modificar els estatuts. 

  4. Acordar la forma i l’import de les contribucions al finançament de l’associació o al pagament de lesseves despeses, incloent-hi les aportacions al patrimoni de l’associació. 

  5. Acordar la transformació, la fusió, l’escissió o la dissolució de l’associació. 

  6. Acordar l’ingrés i la baixa a federacions o confederacions.

  7. Sol·licitar la declaració d’utilitat pública. 

  8. Aprovar el reglament de règim intern i les seves modificacions. 

  9. Conèixer les sol·licituds presentades per ser sòcia, i també les altes i les baixes degudes a una raódiferent de la separació definitiva. 

  10. Ratificar, si escau, les baixes disciplinàries i les altres sancions imposades per la Junta Directiva perfaltes molt greus. 

  11. Resoldre sobre les qüestions que no estiguin expressament atribuïdes a cap altre òrgan del’associació.

 

 

Article 10

 

  1. L'Assemblea General es reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop l'any, dins dels sis mesos següents a la data de tancament de l’exercici econòmic. 

  2. L'òrgan de govern pot convocar l'assemblea general amb caràcter extraordinari sempre que ho consideri convenient, i ho ha de fer quan ho sol·liciti un 10 % de les persones sòcies; en aquest cas, l'assembleaha de tenir lloc dins el termini de trenta dies a comptar de la sol·licitud.

 

 

Article 11

 

  1. L'Assemblea és convocada per l'òrgan de govern mitjançant una convocatòria que ha de contenir, com a mínim, l'ordre del dia, el lloc, la data i l'hora de la reunió. 

  2. La convocatòria s'ha de comunicar quinze dies abans de la data de la reunió, individualment i mitjançant un escrit adreçat al seu correu electrònic o al domicili que consti en la relació actualitzada de les sòcies que ha de tenir l'associació. 

  3. Les reunions de l'Assemblea General, les presideix la presidenta de l'associació. Si la presidenta no hi és, l'han desubstituir, successivament, la vicepresidenta o la vocal de més edat de la Junta. Hi ha d'actuar com a secretària qui ocupi el mateix càrrec a la Junta Directiva. 

  4. La secretària estén l'acta de cada reunió, que ha de signar juntament amb la presidenta. Hi ha de figurar un extracte de les deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat numèric de les votacions i la llista de les persones assistents.

 

Al començament de cada reunió de l'Assemblea General es llegeix l'acta de la sessió anterior a fi que s'aprovi o s'esmeni. Cinc dies abans, de tota manera, l'acta i qualsevol altra documentació ha d'estara disposició de les persones associades al local social.

 

Article 12

 

  1. L'Assemblea General es constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre de persones associades presents o representades. 

  2. El 10 % de les persones associades poden sol·licitar a l'òrgan de govern la inclusió en l'ordre del dia d'un o més assumptes per tractar. En el cas que ja s'hagi convocat l'Assemblea, poden fer- ho dins el primer terç del període comprès entre la recepció de la convocatòria i la data en què aquest òrgan s’ha de reunir. L’assemblea únicament pot adoptar acords respecte als punts inclosos en l'ordre del dia, llevat que s’hagi constituït amb caràcter universal o que els acords es refereixin a la convocatòria d’una nova assemblea general.

 

 

Article 13

 

  1. En les reunions de l'Assemblea General, correspon un vot a cada membre de l'associació.

  2. Els acords es prenen per majoria simple de vots de les sòcies presents o representades. 

  3. Per adoptar acords sobre la modificació dels estatuts, la dissolució de l'associació, la constitució d'una federació amb associacions similars o la integració en una de ja existent, i la disposició o alienació de béns, es requereix una majoria qualificada de les persones associades presents o representades (els vots afirmatius superen la meitat dels emesos). En qualsevol cas, l'elecció de la Junta Directiva, si es presenten diverses candidatures, es fa per acord de la majoria simple o relativa de les persones sòcies presents o representades (més vots a favor que en contra). 

  4. Les candidatures que es presenten formalment tenen dret a una còpia de la llista de les persones sòcies i dels seus domicilis i adreces de correu electrònic, sempre que se n’hagi obtingut l’autorització expressa.

 

 

 

Capítol IV. La Junta Directiva

 

Article 14

 

  1. La Junta Directiva regeix, administra i representa l'associació. Componen aquest òrgan la presidenta, la vicepresidenta, la secretària, la tresorera i vocals, càrrecs que han de ser exercits per persones diferents. 

  2. L'elecció de les membres de la Junta Directiva, que han d’estar associades i ser majors d’edat, es fa per votació de l'Assemblea General. Les persones elegides entren en funcions després d'haver acceptat el càrrec. 

  3. El nomenament i el cessament dels càrrecs s’han de comunicar al Registre d’Associacions mitjançant un certificat, emès pel la secretària sortint amb el vistiplau de la presidenta sortint, que had’incloure també l’acceptació de les persones que passen a ocupar aquests càrrecs. 

  4. Les membres de la Junta Directiva exerceixen el càrrec gratuïtament.

 

 

Article 15

 

  1. Les membres de la Junta Directiva exerceixen el càrrec durant un període de tres anys, sense perjudici que puguin ser reelegides. 

  2. El cessament dels càrrecs abans d'extingir-se el termini reglamentari del seu mandat pot esdevenir-se per: 

    1. mort o declaració d’absència, en el cas de les persones físiques, o extinció, en el cas de les jurídiques 

    2. incapacitat o inhabilitació 

    3. renúncia notificada a l’òrgan de govern

    4. separació acordada per l’Assemblea General

    5. qualsevol altra causa que estableixin la llei o els estatuts.

 

   3. Les vacants que es produeixin a la Junta Directiva s'han de cobrir en la primera reunió de l'Assemblea General que tingui lloc. Mentrestant, una membre de l'associació pot ocupar provisionalment el càrrec vacant.

 

Article 16

 

  1. La Junta Directiva té les facultats següents: 

    1. Representar, dirigir i administrar l'associació de la manera més àmplia que reconegui la Llei; així mateix, complir les decisions preses per l'Assemblea General, d'acord amb les normes, instruccions i directrius que aquesta Assemblea estableixi.

    2. Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes públics i per exercir tota mena d'accions legals i interposar els recursos pertinents.

    3. Proposar a l'Assemblea General la defensa dels interessos de l'associació.

    4. Proposar a l'Assemblea General la defensa de l'establiment de les quotes que han de satisfer les membres de l’Associació.

    5. Convocar les assemblees generals i controlar que es compleixin els acords que s'hi adoptin.

    6. Presentar el balanç i l'estat de comptes de cada exercici a l'Assemblea General perquè els aprovi, i confeccionar els pressupostos de l'exercici següent.

    7. Contractar les persones empleades que pugui tenir l'associació.

    8. Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb normalitat.

    9. Establir grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç els fins de l'associació, i autoritzar els actes que aquests grups projectin dur a terme.

    10. Nomenar les vocals de la Junta Directiva que s'hagin d'encarregar de cada grup de treball, a proposta dels mateixos grups.

    11. Dur a terme les gestions necessàries davant d'organismes públics, entitats i altres persones, per aconseguir:

 

  • subvencions o altres ajuts

  • l'ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació, seus d’exposicions, conferències, reunions, tallers i altres activitats relacionades amb les finalitats de l’Associació, així com un centre de dinamització cultural al territori.

  1. Obrir comptes corrents i llibretes d'estalvis a qualsevol establiment de crèdit o d'estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició dels fons es determina a l'article 28.

  2. Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i donar-ne compte en la primera reunió de l’Assemblea General.

  3. Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d'una manera específica a cap altre òrgan de govern de l'associació o que li hagi estat delegada expressament.

 

 

Article 17

 

  1. La Junta Directiva, convocada prèviament per la presidenta o per la persona que l’hagi de substituir, s'ha de reunir en sessió ordinària amb la periodicitat que decideixin les seves membres, que en capcas no pot ser inferior a una vegada cada trimestre.

 

  1. S'ha de reunir en sessió extraordinària quan la presidència la convoqui amb aquest caràcter o bé siho sol·licita un terç de les membres que la componen.

 

 

Article 18

 

  1. La Junta Directiva queda constituïda vàlidament si s’ha convocat amb antelació i hi ha un quòrum de la meitat més un de les seves membres. 

  2. Les membres de la Junta Directiva estan obligades a assistir a totes les reunions que es convoquin, encara que, per causes justificades, poden excusar-se'n. L'assistència de la presidenta o de la secretària o bé de les persones que les substitueixin hi és necessària sempre. 

  3. La Junta Directiva pren els acords per majoria simple de vots de les persones assistents.

 

 

Article 19

 

  1. La Junta Directiva pot delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de treball si compta, per fer-ho, amb el vot favorable de dos terços de les seves membres. 

  2. També pot nomenar, amb el mateix quòrum, diverses mandatàries per exercir la funció que els confiï amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas.

  3. No són delegables la formulació dels comptes ni els actes que hagi d’autoritzar o aprovar l’Assemblea General.

 

 

Article 20

 

Els acords de la Junta Directiva s'han de fer constar en el llibre d'actes i els han de signar la secretària i la presidenta.

 

En iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva, s'ha de llegir l'acta de la sessió anterior perquès'aprovi o es rectifiqui, si és procedent.

 

 

 

Capítol V. La presidència i la vicepresidència

 

Article 21

 

  1. Són pròpies de la presidència les funcions següents:

 

  1. Dirigir i representar legalment l'associació, per delegació de l'Assemblea General i de la JuntaDirectiva. 

  2. Presidir i dirigir els debats, tant de l'Assemblea General com de la Junta Directiva.

  3. Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d'empat.

  4. Establir la convocatòria de les reunions de l'Assemblea General i de la Junta Directiva. 

  5. Visar les actes i els certificats confeccionats per la secretària de l'associació. 

  6. Les atribucions restants pròpies del càrrec i les delegades per l'Assemblea General o la JuntaDirectiva.

 

  1. La presidenta és substituïda, en cas d'absència o malaltia, per la vicepresidenta o bé la vocal de més edat de la Junta, per aquest ordre.

 

 

Capítol VI. La tresoreria i la secretaria

 

Article 22

 

La tresorera té com a funció la custòdia i el control dels recursos de l'associació, com també l'elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Porta un llibre de caixa. Signa els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Paga les factures aprovades per la Junta Directiva, les quals han de ser visades prèviament per la presidenta, i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de crèdit o estalvi.

 

 

Article 23

 

La secretària ha de custodiar la documentació de l'associació, aixecar, redactar i signar les actes de lesreunions de l'Assemblea General i la Junta Directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre de les persones associades.

 

 

Capítol VII. Les comissions o grups de treball

 

Article 24

 

La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de treball, l'han de plantejar les membres de l'associació que vulguin formar-los, que n'han d'assabentar la Junta Directiva i explicar les activitats que es proposen dur a terme.

 

La Junta Directiva s'ha d’ocupar d'analitzar les diferents comissions o grups de treball, i un cop al mesha de rebre de les persones que se n’encarreguin un informe detallat de les seves actuacions.

 

 

 

Capítol VIII. El règim econòmic

 

Article 25

 

Els recursos econòmics de l'associació es nodreixen de:

  1. les quotes que fixa l'Assemblea General per les seves membres 

  2. les subvencions oficials o particulars 

  3. les donacions, les herències o els llegats

  4. les rendes del patrimoni mateix o bé d'altres ingressos que puguin obtenir-se

 

 

Article 26

 

Totes les membres de l'associació tenen l'obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o derrames, de la manera i en la proporció que determini l'Assemblea General a proposta de la Junta Directiva.

 

L'Assemblea General pot establir quotes d'ingrés, quotes periòdiques mensuals —que s'han d’abonar per mesos, trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva— i quotes extraordinàries.

 

 

Article 27

 

L'exercici econòmic coincideix amb l'any natural i queda tancat el 31 de desembre.

 

 

Article 28

 

En els comptes corrents o llibretes d'estalvis obertes en establiments de crèdit o d'estalvi, hi han de figurar les signatures de la presidenta, la tresorera i la secretària.

 

Per poder disposar dels fons n'hi ha prou amb dues firmes, una de les quals ha de ser la de la tresorera o bé la de la presidenta.

 

 

Capítol IX. El règim disciplinari

 

Article 29

 

L'òrgan de govern pot sancionar les infraccions comeses per les persones associades.

 

Aquestes infraccions es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden anar des d'una amonestació fins a l’expulsió de l'associació, segons el que estableixi el reglament intern.

 

El procediment sancionador s'inicia d'ofici o bé com a conseqüència d'una denúncia o comunicació.En el termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena una persona instructora, que tramita l'expedient sancionador iproposa la resolució en el termini de 15 dies, amb audiència prèvia de la presumpta infractora. La resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues terceres parts de les membres de la Junta Directiva, l'adopta aquest òrgan de govern també dins d'un període de 15 dies.

 

En els casos de sancions per faltes molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones interessades poden sol·licitar la ratificació de la sanció davant la primera assemblea general quetingui lloc.

 

 

 

Capítol X. La dissolució

 

Article 30

 

L'associació pot ser dissolta si ho acorda l'Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinariexpressament per a aquest fi.

 

 

Article 31

 

  1. Un cop acordada la dissolució, l'Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes tant pel que fa a la destinació dels béns i drets de l'associació, com a la finalitat, l'extinció i la liquidació de qualsevol operació pendent. 

  2. L'Assemblea està facultada per elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui necessari. 

  3. Les membres de l'associació estan exemptes de responsabilitat personal. La seva responsabilitat queda limitada a complir les obligacions que elles mateixes hagin contret voluntàriament.

  4. El romanent net que resulti de la liquidació s’ha de lliurar directament a l'entitat pública o privada sense afany de lucre que, en l'àmbit territorial d'actuació de l'associació, hagi destacat més en la sevaactivitat a favor d'obres benèfiques. 

  5. Les funcions de liquidació i d'execució dels acords a què fan referència els apartats anteriors d'aquest mateix article, són competència de la Junta Directiva si l'Assemblea General no confereix aquesta missió a una comissió liquidadora especialment designada a aquest efecte.

 

 

Vic, 20 de setembre de 2023

 

 

Signatures

 

  

Eugeni Bel Prieto, president

Ricard Jordà Roig, secretari

Elisabeth Fusté Torra, tresorera

_______________________​

(1) En aquests estatuts, el femení designa tots els gèneres.

bottom of page